- جمله های به هم ریخته ی زیر را مرتب کنید. الف - نوجوان ، کشف استعدادها،آینده ی ،جستجوی،در،و،است،خویش ب- بپرسید ، اگر ، جایی ، از ، متوجه ، نشده اید ، را ، از ، معلم ، آن ، را ، درس ، خوب |
2- جمله های ناقص زیر را کامل کنید . الف- اگر درس ها را با دقّت .... ب- پاکیزگی و اخلاق خوش از .... ج- فردا... |
3- نامه ای به یکی از معلّم های خود بنویسید و از او تشکّر کنید . |
4- منظور هر یک از ضرب المثل های زیر را در یک سطر بنویسید . الف- از چاله درآمد به چاله افتاد ب- هر که بامش بیش ، برفش بیشتر |
5- داستان کوتاه زیر را بخوانید ؛ سپس آنرا به نثر روان و ساده برگردانید. شنیدم گوسفندی را بــزرگی رهانید از دهان و دست گرگـــی شبانگه کارد بر حلقش بمالید روان گـــوسفند از وی بنالیـــــد که از چنگالِ گرگم در ربودی چو دیدم عاقبت خود گرگ بودی |
6- با نوشتن جمله ای زیبا و دلنشین ، واژه های شماره ی یک را به واژه های شماره ی دو تشبیه کنید شماره 1 شماره 2 الف - هواپیما عقابی تیزرو ب- مادر شمع فروزان |
7- برای هر کدام از اسم های زیر یک صفت بنویسید الف- لباس ب- داستان ج- پزشک د- نقاشی |
8- زبان هرملت...................... ، باور، فکر و ............... آن ملت را نشان می دهد. |
9– کدام شکل زبان از دیگر اشکال آن ماندگارتر بوده و باعث ارتباط بین نسل هاست؟ الف) زبان اشاره ب)زبان گفتار ج)زبان نوشتار |
10-با ترکیب های زیر جمله ای زیبا بنویسید: معرفت کردگار مصاحبت دوستان |
11- جمله ی زبانی زیر را به صورت جمله ی «ادبی» بنویسید: باد وزید. |
12- با توجه به تصویر یک بند درباره ی شخصیت مقابل بنویسید: |
13- در شعر زیر کدام یک از زیبایی های ادبی به کار رفته است:(2 مورد کافی است) « جوجه های کبوتران گفتند کاش می شد کنار هم باشیم روی گلدسته های یک گنبد روز و شب زائر حرم باشیم» |
14-دو کلمه ی آینده و جوان را در یک جمله به کار ببرید. |
15- متن زیر را نشانه گذاری کنید: - شاپرک گفت متاسّفانه وقت رفتن رسیده خداحافظ تروم عزیز ( !« » ، : . ؟ ) |
16- در متن زیر سجع ها را مشخص کنید: « دانش تو را پاسبان است و و تو مال را نگهبان» |
17- درباره ی مصراع « دیو چو بیرون رود فرشته درآید» یک بند بنویسید. |
18- با شبکه های مراعات نظیر زیر یک جمله بسازید مزرعه - داس - درو |
ردیف | نام و نام خانوادگی : « مدرسه راهنمایی سالار شهیدان ( شاهد ) » آزمون : فارسی نام گروه : نام سرگروه : شماره گروهی : | نمره |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 |
- هر بیت چند جمله است ؟ « سلام من به خوزستان پیام من به سامانش به بهمنشیر جوشان و به کارون خروشانش » الف ) 2 ب ) 3 ج ) 4 د ) 5 « الا ای خاک خوزستان تو آنستی که دیدستی سکندرها و قیصرها و لشکرهای جوشانش » الف ) 2 ب ) 3 ج ) 4 د ) 5 « اگر از هول قیصر بند شادروان گسست از هم بدیدی دست و پا در بند آخر زار و گریانش » الف ) 2 ب ) 3 ج ) 1 د ) هیچ کدام « گسست و به خاک اندر آمد سرش سواران گرفتند گرد اندرش » الف ) 1 ب ) 2 ج ) 3 د ) 4 - در بیت زیر چند صفت به کار رفته است ؟ « بمان آباد و فرّخ روز و شیرین کام و روشن دل که ایران مهد دانش هاست نپسندند ویرانش » الف ) 1 ب ) 2 ج ) 3 د ) 4 - در بیت زیر منظور از « سپهدارو سوار » به ترتیب کدام ها هستند ؟ « زسنگ سپهدار و چنگ سوار نیامد دوال کمر پایدار » الف ) رستم و اسفندیار ب ) افراسیاب و رستم ج ) اسفدیار و رستم د ) رستم و افراسیاب - مصراع دوم بیت زیر به چه مفهومی است ؟ « سپهبد چو از چنگ رستم بجست بخایید رستم همی پشت دست » الف ) افسوس خوردن ب ) ناراحت شدن ج ) شادمان شدن د ) خندیدن - دربیت زیر تنگ اندر آوردن زمین یعنی چه ؟ « چو تنگ اندر آورد با او زمین فرو کرد گرز گران را به زین » الف ) با او تن به تن جنگید ب ) به او نزدیک شد ج ) از او فرار کرد د ) دلتنگ شد - دربیت زیر چه آرایه ی ادبی به کار رفته است ؟ « بود رستمش نام و بس سر کش است گه جنگ چون آب و چون آتش است » الف ) تضاد ب ) تشخیص ج ) تشبیه د ) موارد 1 و 3 - در مصراع « چو رستم ورا دید بفشرد ران » ( بفشرد ران ) یعنی چه ؟ الف ) پاهایش را فشار داد ب ) به سوی او حرکت کرد ج ) به طرف او دوید د ) اسب را به طرف او تاخت - در بیت زیر چه آرایه ی ادبی به کار رفته است ؟ « درفشش سیاه است و خفتان سیاه از آهنش ساعد از آهن کلاه » الف ) تضاد ب ) تشخیص ج ) تکرار د ) تشبیه - حرف « که » در بیت زیر به چه مفهومی به کار رفته است ؟ « از او خویشتن را نگه دار سخت که مردی دلیر است و پیروز بخت » الف ) علت ب ) نتیجه ج ) انتخاب د ) ربط - در بیت زیر کدام آرایه ی ادبی به کار نرفته است ؟ « شود کوه آهن چو دریای آب اگر بشنود نام افراسیاب » الف ) تشخیص ب ) تشبیه ج ) مبالغه د ) هیچ کدام سوالات تشریحی « نمره هر سوال فوق 5/ نمره است » - بیت های زیر را معنی کنید . ( معنی هربیت 1 نمره است ) « چرا گفت نگرفتمش زیر کش همی بر کمر ساختم پنجه بش » ................................................................................................................................................... « به بند کمرش اندر آویخت چتگ جدا کردش از پشت زین خدنگ » ..................................................................................................................................................... « الا ای خاک خوزستان تو آنستی که دیدستی سکندرها و قیصرها و لشکرهای جوشانش » ...................................................................................................................................................... « همه روی آهن گرفته به زر درفش سیه بسته بر خود بر » .................................................................................................................................................... « به یک جای ساکن نباشد به جنگ چنین است آیین پور پشنگ » .................................................................................................................................................. - در مورد کلمات زیر تو ضیحاتی بدهید . الف ) گرز : ......................................................................................................................................... ب ) خدنگ : ........................................................................................................................................ ج ) مبالغه : ........................................................................................................................................ ....................................................................................................................................................... موفق و پیروز باشید / سیدی
| 1 1 5/1 |